دفاعیه پایاننامه کارشناسیارشد
جلسه دفاعیه پایاننامه کارشناسیارشد «سیاستهای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رسانههای جدید» در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
سید محمدعلی شکیب، دانشجوی دوره چهارم کارشناسیارشد پیوسته رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در این جلسه با اشاره به رشد و گسترش رسانه ها و نفوذ آن ها بر فرآیند تربیتی دانش آموزان و تبدیل رسانه های جدید به مثابه یک آموزش و پرورش بدون دیوار از کم اطلاعی متولیان آموزش و پرورش و خانواده ها نسبت به نحوه تأثیر رسانه های جدید بر رفتارهای فرهنگی و تربیتی دانش آموزان گفت و تأثیر گذاری رسانه های جدید بر تعلیم و تربیت رسمی را مساله مهمی برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی در این جلسه، سوالهای اساسی پایاننامه خود را چنین عنوان کرد: سیاستهای رسمی (اعلامی) موجود در وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با رسانههای جدید چگونه است؟ سیاستهای اجرایی وزارت آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران حوزه آموزش و پرورش در مواجهه با رسانههای جدید چگونه است؟ سیاستهای اعلامی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با رسانههای جدید چه شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند؟
این دانشجو در بخش نظری پایاننامه خود با اشاره به نظریات کارکردی و هنجاری به تبیین هشت کارکرد اصلی رسانهها اتخاذ شده از دیدگاه های مختلف پرداخت.
اینپایاننامه هم چنین به بررسی دو دسته سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران شامل سیاست های ابلاغی رهبری، سند برنامه چهارم توسعه، سند برنامه پنجم ، سند جامع فناوری اطلاعات، سند راهبردی جامعه اطلاعاتی، سند نقشه جامع علمی کشور و نیز اسناد مصوب وزارت آموزش و پرورش شامل سند تحول بنیادین، سند برنامه درسی ملی، سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سند هوشمندسازی مدارس کشور، مبانی نظری سند تحول بنیادین و آیین نامه ها و بخشنامه های مصوب پرداخته و با استخراج مفاهیم محوری آنها به تحلیل کارکردی هنجاری اسناد رسیده است.
شکیب با جمعبندی سیاستهای اعلامی و سیاستهای اجرایی، تفاوتهای آن را مورد توجه قرار داده و دلایل آن را از نگاه مدیران آموزش و پرورش بررسی کرده است.
گفتنی است این پایاننامه 500 صفحهای که تفاوت سیاستهای اعلامی و اجرایی را درباره چهار رسانه جدید (اینترنت- بازی های رایانه ای – تلفن همراه - ماهواره) مد نظر قرار داده بود، در گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه عمیق و در تحلیل از روش کیفی استفاده کرده است.
دکتر ناصر باهنر (عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات)، راهنمایی و دکتر مصباح الهدی باقری (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت)، مشاوره این پایاننامه را بر عهده داشته اند. دکتر کیومرث اشتریان (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) نیز در جلسه دفاعیه که صبح ششم آذر 1392 برگزار شد، به داوری کار پرداخت. در پایان، پس از شور هیات داوران، دانشجو با کسب نمره 18 از 18 با موفقیت، دانشآموخته شد.